Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Miriam Zijlstra - WaarBenJij.nu Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Miriam Zijlstra - WaarBenJij.nu

Budapest

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Miriam

29 Augustus 2016 | Hongarije, Boedapest

Lieve allemaal,

Afgelopen week ben ik samen met Menno een midweekje naar Budapest geweest. Een kleine 2 uurtjes vliegen vanaf Nederland. Wat een stad! Een aanrader en dus zeker waard om een stukje over te schrijven. Het eerste wat op viel toen we aankwamen was hoe goed de taxi's zijn geregeld. Je meldt je bij een tickethokje, vertelt waar je heen wilt en krijgt een bonnetje met een nummer. Ze vertellen je dan gelijk hoeveel je ongeveer kwijt bent en de taxichauffeur met hetzelfde nummer wacht je op en rijdt je naar de locatie. Lekker om in een vreemd land aan te komen en niet gelijk het gevoel hebt dat je wordt afgezet (waar je in de meeste landen toch wel om moet waken). Ik had daarvoor al wel mijn eerste 'oeps' momentje gehad. We wilden pinnen, maar ik had me een beetje vergist in het omrekenen.. Klein beetje teveel gepind. Gelukkig waren we met z'n tweeën en kon Men zijn transactie nog op tijd afbreken. Voordeel: we hoefden ons de rest van de dagen niet meer druk te maken om te pinnen. Haha, oeps!

Het hotel waar we zaten was erg mooi en zat midden in de stad. Budapest bestaat uit 2 delen, Buda en Pest. Wij zaten in het Pest gedeelte. Dit gedeelte is vrij plat. We hadden van tevoren de tip gekregen om fietsen te huren en hebben dit dus ook gelijk gedaan voor alle dagen dat we er zaten. Ik zal dit aan iedereen aanraden. Er zijn goede fietspaden en als er geen fietspaden zijn, kun je gewoon op de stoep fietsen zonder dat je geërgerde blikken krijgt. Toen we een brug over wilden fietsen zonder fietspad en tussen de auto's door moesten deden deze moeite om ruimte voor ons te maken, zelfs een hop-on-hop-off bus ging voor ons aan de kant. Dit geeft ook de mentaliteit van de Hongaren (of in ieder geval de Hongaren uit Budapest) aan. Ontzettend vriendelijke mensen. Ze zijn erg behulpzaam en de meeste spreken Engels. Als ze dit niet doen, doen ze in ieder geval moeite om te begrijpen wat je aan ze wilt vragen. Zo moesten we de fietsen in één of ander hok zetten in de garage van het hotel. We kregen een sleutel van de security (die toevallig geen Engels sprak) en hij vertelde dat we onze fietsen in dit hok moesten stallen. Hij wist alleen niet echt waar het was of hoe hij moest uitleggen waar het was. Ben ik nog steeds niet helemaal achter, haha. We hadden het hok in eerste instantie niet gevonden dus hadden onze fietsen vlakbij een deur naar het hotel gezet en de sleutel met ons meegenomen. Dit bleek achteraf niet de bedoeling omdat het een sleutel voor algemeen gebruik was. Tweede 'oeps' momentje. Gelukkig was de security niet al te boos en kon hij met gebaren duidelijk maken dat dit regelmatig gebeurde.

We hebben de eerste dag al behoorlijk veel gezien. Ik had van tevoren een reisgidsje gekocht waar best leuke achtergrond informatie in stond en handige kaartjes te vinden waren. Er is ontzettend veel te zien in Budapest. Wij zaten er 3 volle dagen, maar ik denk dat je in een week nog steeds niet alles hebt gezien. Onderweg naar de fietsen verhuur kwamen we al langs het opera gebouw en de St. Stephen basilica. Hier lag de gemummificeerde hand van St. Stephen. Gadverdamme! Zag er echt goor uit, zo'n beschimmeld stompje.. Maar blijkbaar wel een reden voor veel toeristen om die basiliek te bezoeken. Beiden erg indrukwekkende gebouwen. Maar achteraf zijn er daar heel veel van in de stad. Zelfs gebouwen die helemaal voor niks cultureels gebruikt worden zijn mooi. Daarnaast zijn er ook veel (kleine) parkjes waar je doorheen kunt lopen, een grote winkelstraat en natuurlijk de Donau die dwars door de stad loopt.

Toen we de fietsen hadden gehuurd zijn we naar de Joodse wijk gefietst. Hier staat de grootste synagoge van Europa. Je mag hier alleen bedekt in. Ik had een te kort topje aan en moest dus een sjaal kopen om om te slaan. Dit kon in een klein winkeltje naast de Synagoge (slimme verkoop!) Gelukkig niet duur:) Men kreeg bij de ingang een kartonnen keppeltje die hij op moest. Naast de Synagoge lag een begraafplaats met een omschrijving en beelden wat er in 1944 op die plek was gebeurd. Erg heftig. Hierna zijn we doorgefietst naar Terror Haza, oftewel het huis van de terreur. Dit was al helemaal kippenvel werk. In dit gebouw zijn ontzettend veel Hongaren gemarteld en vermoord. Het is verbouwd tot museum waarbij je informatie krijgt over de relatie van Hongarije met Nazi-Duitsland en de Sovjet Unie ten tijde van het fascisme en communisme. Aan het eind wordt je door de kelder geleid waar de martelkamers zich bevinden. Zo ontzettend naar!

Daarna dus maar weer even wat luchtigers. We zijn naar Buda gefietst om het parlementsgebouw te zien. Erg bekend en net zo indrukwekkend als op de foto's. Je hebt in Buda ook het vissersbastion staan en de Matthiaskerk. Weer twee indrukwekkende bouwwerken, maar net zo belangrijk was daar ook een gezellig terrasje met uitzicht op de stad.

De volgende dag zijn we weer naar Buda gegaan om het Paleis te zien en we zijn omhoog gefietst naar een burcht. Deze burcht lag wat hoger dan dat we van tevoren hadden ingeschat. We kwamen dan ook als enige twee fietsers naar boven. Zo lekker sportief, haha! Pfff, zweette als een otter.. Voordeel is dat je terug lekker alleen maar naar beneden hoeft. Zou je denken! We hadden weer een route te pakken waar we regelmatig de fiets moesten tillen omdat er alleen maar trappetjes waren. Nou ja, houdt je bezig! Gelukkig was het lekker weer en hadden we geen haast.

De laatste dag zijn we naar de Szechenyi badhuis geweest. Dit is een van de grootste badhuizen van Europa. Het gebouw is wederom prachtig! Maar toen we binnenkwamen in het binnengedeelte van het badhuis vroegen we ons wel even af waar we terecht waren gekomen. Het was ontzettend druk en het stonk zo erg! Een combinatie van zwavel (van het natuurlijke warme water in de baden) en heel veel zwetende lichamen. Inderdaad, geen lekker luchtje. Ook niet echt uitnodigend om bij te gaan zitten. Gelukkig waren er ook nog buitenbaden. Ik denk omdat we van binnen kwamen, ik ook niet echt meer de behoefte had om buiten in zo'n bad te stappen. We zijn dus lekker op het terras biertjes gaan drinken. Ook erg ontspannen. Ik zou iedereen wel aanraden om hierheen te gaan. Al is het alleen om de omgeving te zien, het gebouw te bewonderen of te zien hoeveel mensen er in een zwembad passen:p

Er zijn veel verschillende leuke gebieden waar je lekker kunt eten. Ik heb zelf niet echt een goed gevoel voor richting, dus als ik eenmaal een weg weet is dat de enige weg die ik volg. Weet ik in ieder geval zeker dat ik niet ergens in Roemenië beland, haha! Men heeft dit gevoel gelukkig wel en stond erop dat we verschillende weggetjes namen. Hierdoor zijn we veel leuke tentjes tegengekomen. Een aanrader dus om lekker rond te fietsen. En achteraf is het ook helemaal geen moeilijke stad.. Maar ja, dat is achteraf;)

De laatste dag hadden we nog wel ons laatste 'oeps' momentje. We hadden de fietsen buiten aan een lantaarnpaal vastgezet. Toen we ze wilden pakken om terug te brengen naar de fietsverhuur was één van de zadels gestolen.. Oepsie! Goede afsluiter van de vakantie.. NOT! De fietsverhuurder was wel erg lief hierin. We moesten wel wat betalen, maar hij boodt z'n excuses aan dat dit in zijn stad gebeurde en hoopte dat we voor de rest wel een leuke vakantie hadden gehad. Nogmaals, hele lieve mensen daar in Budapest!

Er zijn nog veel steden die ik graag wil zien, maar ik zou het ook niet vervelend vinden om nog eens terug te gaan naar deze stad. Again, een aanrader!

Dikke kus en veel knuffels,
Miriam

• 29 Augustus 2016 - 19:00

Annelies:

Je wordt toch altijd ergens afgezet door een taxi ;)
    Leuk verhaal weer om te lezen!

• 31 Augustus 2016 - 14:02

Ben:

Daarom gebruik ik tegenwoordig waar het kan Uber. Niks afrekenen en je weet van tevoren ongeveer hoeveel je kwijt bent. Aanrader