Eerste weekje in Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Miriam Zijlstra - WaarBenJij.nu Eerste weekje in Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Miriam Zijlstra - WaarBenJij.nu

Eerste weekje in Dubai

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Miriam

25 Oktober 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Woow, alweer een week in Dubai.. Waar zal ik beginnen? Bij het begin dan maar;) Het afscheid op Schiphol viel me behoorlijk zwaar, maar ik was erg blij met m'n lieve uitzwaaicommité! Al had ik natuurlijk niks te klagen na mijn afscheidsfeestje en -etentjes. Nogmaals bedankt allemaal voor de lieve berichtjes!

De vlucht naar Dubai ging heel vlot. Vriendelijke crew, lekker eten en leuke films (ik moet het vanaf nu natuurlijk wel verkopen, hè?!) Eenmaal aangekomen werd ik opgewacht door een vrouw en werd ik met een karretje naar de trein gebracht. Jazeker, een trein.. Zo groot is het vliegveld! Bagage opgehaald en verder gebracht naar een hele groep van nieuwe cabin crew. Alles was erg goed geregeld. We moesten een aantal papieren inleveren en werden met een busje naar het hotel gebracht. We blijven in dit hotel (Ivory Grand Hotel, niks te klagen;))totdat ze accommodatie voor ons hebben. Waarschijnlijk duurt dit net zo lang als onze training, 6 weken in totaal. Ik deel een hotelappartement met Holly, een meisje uit Engeland. Erg gezellig! Al met al waren we rond 03u 'snachts gesetteld.

De volgende dag hadden we nog een dagje vrij. Holly en ik besloten om een plattegrondje te vragen bij de receptie en een stukje te lopen. Nou dat hebben we geweten. Wat is het hier heet, pffff! En in de zomer schijnt het zelfs nog 20 graden warmer te zijn.. Maar die zorgen zijn voor morgen;) We waren ook wel iets te warm gekleed. We waren namelijk helemaal bedekt, omdat we nog niet zo goed wisten wat er nou precies van je wordt verwacht. Het is hier uiteindelijk helemaal niet zo streng. Als je niet té uitdagend gekleed bent is het al snel goed! Ik heb het idee dat vooral shortjes niet zo gewaardeerd worden, maar als je een t-shirtje met korte mouwen aanhebt is er echt geen man overboord.. We zijn naar Al Arab gelopen, wat een stuk dichterbij leek dan het uiteindelijk was. Dit komt omdat alles hier groot is! Je hebt dus het idee dat een gebouw vrij dichtbij is, omdat je het al kan zien maar daar kan je je behoorlijk in vergissen. Naast het Al Arab is een ontzettend leuke mal. Je vindt hier veel winkeltjes met antieke spullen, kleden, sjaals, etc. Ontzettend leuk om rond te lopen, helemaal omdat er airconditioning is. Dit heb je overal! Zelfs in de overdekte bushokjes.. Hierna zijn we naar het openbare strand gegaan wat er vlak naast ligt. Jammer genoeg kon je er niks te drinken of eten kopen en hadden we onze bikini niet aan, dus zijn we vrij snel weer teruggegaan met de taxi. We hebben ons laten afzetten bij de Mall of Emirates (dit ligt naast ons hotel). Deze mall is gigantisch! Alles wat je wilt hebben kun je hier krijgen. Ook is er een in-door skibaan.. Met pinguïns! We hebben wat boodschapjes gedaan, zijn teruggegaan naar het hotel, even bij het zwembad gelegen en optijd gaan slapen. We hadden bij aankomst namelijk ons rooster gekregen voor de eerste week en we moesten elke dat om 06:15 klaarstaan in de lobby. Dit betekent 05:15 (de haar en make-up duurt hier wat langer dan thuis).

Zondag was mijn eerste trainingsdag. De weekdagen zijn hier van zondag t/m donderdag. We moesten de eerste dag business attire en hebben tot half vier in de auditorium gezeten, uiteraard wel met pauzes. Lang geleden dat ik zo vroeg op moest en ook het opletten in de collegezaal was wel weer even wennen. We zaten daar met een groep van 120 die is opgedeeld in 8 batches. De groep bestaat uit 29 nationaliteiten, veel hè?! Ontzettend leuk, maar ook wel vermoeiend.. Alles gaat natuurlijk in het Engels, maar daarnaast moet je je ook nog aanpassen aan de verschillende culturen. Ik ben mezelf de afgelopen dagen toch behoorlijk tegengekomen. Ik heb behoorlijk de kat uit de boom gekeken en vond het vooral in het begin erg lastig om aanspraak te vinden dat wat verder ging dan: "Hoe heet je, waar kom je vandaan, hoe vind je het hier, etc.". Teruggekomen bij het hotel was ik op en had ik het gevoel dat ik hier nooit een sociaal leven zou opbouwen (jaja, dat moet namelijk allemaal in één dag;)) Gelukkig bestaat er Skype en kon ik even lekker janken bij mama!

De volgende dag voelde ik me een stuk beter. Ik ben lekker m'n eigen gang gegaan en heb het ' geforceerde vrienden maken' losgelaten. Ik ben hier nog meer (ik wist het natuurlijk al lang!) tot het besef gekomen hoeveel lieve vrienden en familie ik in Nederland om me heen heb. We moeten komende weken een aantal e-learning opdrachten maken. Je mag hierin zelf weten wanneer je wat doet, als je het over 5 weken maar af hebt. Hier heb ik vast een hoofdstukje van gedaan, we moesten wat bloed laten afnemen (om HB-waarde te meten) en kregen een college over de gebruiken en wetten van Dubai. Het lijkt allemaal erg streng, maar dat valt reuze mee! Toen we terugkwamen bij het hotel wilden Holly en ik lekker naar het strand. Het duurde uiteindelijk een half uur voordat we een taxi hadden, maar het uurtje dat we uiteindelijk op het strand lagen was erg ontspannen:) 's Avonds lekker geskyped met Renée.

Dinsdag hebben we een foto laten maken voor de ID-card die we binnenkort krijgen. Hiervoor konden we al even proeven van het uniform, want deze moesten we aan voor de foto.. Leuk!! Jammergenoeg zat het hoedje er nog niet bij. Daarnaast bestond de dag vooral uit medische keuringen en wachten. We moesten nog meer bloed geven, wegen, meten, etc. We moesten zelfs in een potje plassen om te testen of je geen drugs in je systeem had zitten.. We waren optijd terug in het hotel en ik ben nog even naar het zwembad gegaan (niks te klagen hoor, in zo'n hotel). Ik zat weer niet heel lekker in mn vel en heb even met Annelies geskyped. Dit deed me erg goed, An weet altijd wel hoe ze me weer aan het lachen kan krijgen:) Daarna naar de sportschool en om 20u (mijn tijd) afgesproken om te Skypen met Sil. Ook zij krijgt me altijd wel weer met beiden benen op de grond:)

De dag daarna hadden voor het eerst trainingen waarbij ze dieper ingingen op het vliegen zelf. Helaas heb ik hier wel te horen gekregen dat ik geen roosters op internet zetten. Ook mag ik op internet laten weten wanneer ik weer naar Nederland kom. Dit allemaal om veiligheidsredenen. Maar mocht het zover zijn, dan vind ik vast wel een manier om het jullie te laten weten;) De trainingen worden gegeven in een gebouw speciaal voor cabin crew. Het gebouw er tegenover is voor piloten en heeft de vorm van een vliegtuig. Vet hè?!

De laatste dag voor het weekend hebben we de hele dag les gehad over communicatie. Dit deden ze met oefeningen waarbij je je batch-mates (zo noemen ze je klasgenoten hier) beter leert kennen. Dit was leuk! Eigenlijk de eerste dag dat ik echt het gevoel had dat ik lekker mezelf was! 's Avonds zijn we met een hele groep uitgegaan. Tijdens het uitgaan kun je dragen wat je wilt en lijken alle regels die gelden in Dubai wel te vervallen. Heel bijzonder! We zijn eerst naar een bar geweest waar je kon dansen (en lekker een alcoholische versnapering kon nemen, want om dit in de supermarkt te kopen heb je een liquor-license nodig en die hebben we nog niet) en daarna zijn we met een aantal nog doorgegaan naar een discotheek. Mijn eerste contact met het Dubaiaanse (?) uitgaansleven was geslaagd:D

Vrijdag met Holly, Orlagh en Rebecca naar Barasti beach geweest. Wooow! Dit is een soort gigantische strandtent. Wit zand, blauwe zee, muziek, bar, etc. Alles is er! Er waren zelfs 10 Abercrombie en Fitch modellen die aan hun tan werkte (helemaal niet verkeerd;)) Helaas sloot de strandtent om 18u omdat er de volgende dag een Islamitische feestdag was. De avond van tevoren wordt dan "dry-night" gehouden. Dit betekent dat geen één bar alcohol mag schenken na 18u. Gelukkig waren we een aantal gezellige mensen tegengekomen die in de buurt woonden en het feestje daar verder zetten.

Het feestje is niet laat geworden, want vanmorgen moesten we weer vroeg op om een moskee te bezoeken. Alla akbar! De middag lekker rustig gehouden, maar wel veel gedaan. Supermarkt, zwembad, sporten, stoombad (ook in het hotel;)), wat huiswerk en natuurlijk deze waarbenjij.nu. Zie er altijd een beetje tegenop om het te typen, maar ben altijd weer blij als ik het gedaan heb:)

Zoals jullie kunnen lezen is het een achtbaan van emoties, gelukkig bestaat er Skype! Ik ben ontzettend blij dat ik deze stap heb gezet en heb heel erg veel zin om straks te beginnen met vliegen. Dubai is, wat ik tot nu toe heb gezien, een supergave stad. Ik ben benieuwd wat er allemaal gaat komen:) Lieve allemaal, bedankt weer voor het lezen!

Hele dikke kus uit het zonnige Dubai:)

  • 25 Oktober 2014 - 20:04

    Jacques Dooren:

    Hoi Mirjam,
    Leuk je ervaringen te lezen! Geeft me goed beeld in elk geval.
    Gaat gelukkig goed met je .
    En je loopt niet het risico van " oversocialicing" begrijp ik.
    Geeft je mooi tijd jezelf geheel aan jezelf te wijden zonder directe of indirecte inmenging en/of beïnvloeding door anderen(hoe lief dan ook|)
    Dat is een zegen voor een poosje en je zult zien dat dat een goed intermezzo is in je leven , om vervolgens de door jou gewenste draad weer op te pakken.
    Graag lees ik je wederwaardigheden weer in een volgend epistel.
    Kus en " hou je taai"
    Oom Jacques

  • 25 Oktober 2014 - 22:57

    Carla:

    Wauw! Kanjer ben je!
    Liefs!

  • 26 Oktober 2014 - 18:49

    Jacqueline:

    Lieve Mir,
    Wat houd je ons toch weer fantastisch op de hoogte,we maken je eerste week bijna van minuut tot minuut mee erg leuk! Ook fijn om te lezen dat je je draai al begint te vinden. Liefs van ons.

  • 01 November 2014 - 12:53

    Marijke:

    heerlijk Mir, zoals je alles beschrijft, ga alsjeblieft zo door, dan kunnen we straks ook je belevenissen als stewardess van dichtbij meemaken.
    Liefs. mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miriam

Actief sinds 27 Jan. 2009
Verslag gelezen: 898
Totaal aantal bezoekers 48713

Voorgaande reizen:

15 November 2017 - 01 December 2017

Cuba

25 Januari 2016 - 17 Oktober 2017

Why I love the job

20 Augustus 2014 - 16 September 2014

Bolivia

07 Februari 2011 - 22 April 2011

Backpacken door Indonesië

28 Januari 2009 - 22 Juni 2009

Amerika - Studeren in de US

17 Oktober 2014 - 30 November -0001

Mijn eerste jaar in Dubai

Landen bezocht: