In Lombok - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Miriam Zijlstra - WaarBenJij.nu In Lombok - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Miriam Zijlstra - WaarBenJij.nu

In Lombok

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Miriam

06 April 2011 | Indonesië, Batavia

Lieve allemaal,

Ben al een paar dagen in Lombok, en het is hier echt heel erg mooi. Maar eerst nog een verhaaltje over Kuta..

Zoals ik al vertelde heb ik in Kuta niet veel meer gedaan dan op het strand liggen en uitgaan. Het was eerst mn bedoeling om 2 daagjes in Kuta te blijven en dan door te gaan naar Lombok, maar dit werden er 7. Maar dit komt ook omdat Wander misschien nog mee wilde, maar nog een paar dagen weg moest en Glen (een vriend van Wander uit Nederland) wilde ook naar Lombok. En ik werd gewoon een beetje lui van het leventje daar:p Er zijn veel discotheken in Kuta maar elke keer voordat we naar een discotheek gingen, gingen we wat drinken bij Rita Bali. Rita Bali is een klein barretje aan de kant van de weg met een grote, dikke texaanse jongen (Matthew) als eigenaar. Tegen iedereen die langsloopt roept hij: "Wanna free margherita sample?" De meeste mensen blijven daar wel even voor staan en het grootste deel daarvan drinkt er ook nog wel een biertje. In Rita Bali zijn we ook Paul Smitho tegengekomen. Paul is een 63-jarige Australier en een beetje van het pad af door teveel drank en drugs. Maar heel erg lief. Hij doet me af en toe een beetje denken aan Ozzy Ozbourne.
Paul wilde Glenn en mij een dagje meenemen om Nusa Dua te laten zien. Hij had de dag al helemaal gepland maar voor Glenn en mij bleef het een raadsel wat we nou precies gingen doen. Paul is iemand dat als hij iets in z'n hoofd heeft, je er niet echt onderuit kan en het moet ook gelijk gebeuren. Woensdagochtend zijn we met de scooter achter hem aangereden naar Nusa Dua. Was erg grappig, want Paul let niet zo goed op. Het was net een soort comedy, hij rijdt en je ziet het hele verkeer achter hem in chaos (bij wijze van spreke natuurlijk, maar niet minder grappig om te zien). Ik zat achterop bij Glenn en hij moest erg z'n best doen om te volgen. Paul kijkt namelijk niet echt achterom of we nog wel achter hem reden. Wel stond hij ineens op de rem om ons te laten zien waar we goedkope broeken konden kopen en 5 sec. later rijdt hij weer verder.
Onze eerste stop was bij een groot huis in Nusa Dua. Dit huis was van Ketut, een vriend van Paul. Paul wilde zijn haar verven en had het er tegen ons steeds over dat zijn vrouw dit zou doen en dat zij haar haar ook zou verven. Toen we daar aankwamen bleek dat zij hier niks van af wist en heb ik uiteindelijk hun haar geverfd. Bij de vrouw lukte dat aardig, maar Paul heeft de tik dat hij z'n hoofd niet echt stil kan houden. Was dus iets lastiger, maar is uiteindelijk redelijk gelukt.
Daarna zijn we naar een haven geweest waar Paul heeft gewerkt en hij heeft ons laten zien wat voor boot hij uiteindelijk wil kopen. Vlak bij de haven was ook een soort van Turtlefarm waar we even zijn gestopt. Daarna nog langs een motormonteur waar Paul een motor (die hij wil kopen, en ook aan ons had laten zien) wil laten opknappen en daarna nog naar een restaurantje om wat te eten. Was een beetje een raar dagje, maar wel erg gezellig.

Vrijdag ben ik samen met Glenn naar Lombok gegaan. Had die dag ervoor een scooter gehuurd voor drie weken en zijn dus met de scooter naar de haven gereden. Toen we bij de haven aankwamen bleek dat we een internationaal rijbewijs nodig hadden. Dit zijn andere woorden voor: "We willen geld." Glenns moeder komt uit Lombok, dus Glenn verstaat en spreekt Indonesisch. Dit is wel heel relaxt. Voor 50.000 Rp. mochten we door naar de boot. We kwamen aan in Lembar in het donker en ik had geen licht op mn scooter. Dacht ik, haha, kwam er na twee dagen achter dat het lichtknopje gewoon uitstond. OEPS!
De volgende dag zijn we naar het zuiden van Lombok gereden. Lombok is echt een mooi eiland. Witte stranden, blauwe zee en overal waar je kijkt is het groen. We zitten in het plaatsje Grupuk. Dit is een primitief dorpje waar veel surfers komen (Glenn surft, ik zon:)) De dichtsbijzijnde ATM zit weer 30 kilometer verderop. Gelukkig had ik deze keer wel geld mee:D

De dag erna ben ik toch even terug gereden om wat meer geld te pinnen zodat dit geen probleem meer kan zijn. Toen ik aankwam in Praya (de stad met de ATM's) bleken de eerste 2 ATM's het niet te doen. Er kwam een man naar me toe en vroeg of ik naar de IBN bank wilde. Deze had ik nodig en hij zei dat ik hem kon volgen. Toen ik uiteindelijk geld had gepint heb ik hem 15.000 Rp. gegeven en gevraagd hoe ik weer op de snelweg terugkwam. Hij reedt een stukje voor en toen we bij de weg aankwamen gebeurde er iets heel raars.. Hij gaf eerst een kus op mn hand en probeerde me daarna te zoenen. Toen ik heel snel mn hoofd wegdraaide rook hij ineens aan mn wang en deed toen hetzelfde bij mn andere wang. Echt heel vreemd. Daarna vroeg hij of ik een vriend had, dus ik zei maar: "Ja, die wacht op me in Kuta." Zegt hij: "Oh, maar mag ik je dan gewoon voor 1 nacht?" Ik: "euhm, NEE!" Hij: "Mag ik dan nog een keer aan je ruiken zodat ik vanavond over je kan dromen?" Help! Doe normaal! Ben toen gelijk vol gas opgetrokken en weggereden. Griezel! 's Middags zijn we langs de zuidkust gereden en gestopt bij verschillende strandjes. Het ene nog mooier dan het andere en de weg ernaartoe is ook prachtig. De wegen waren wel een beetje onbegaanbaar, maar daarom juist zo mooi. Zonde dat het er over een paar jaar waarschijnlijk al niet meer zo uitziet.

Had voor gister een snorkeltripje geboekt en de mensen bij de tourist information zeiden dat het hier gewoon kon. Haha, niet dus. Om 10.00 uur kwam Eddy me met een boot ophalen en zijn we een klein stukje de zee opgegaan. Bij de eerste stop zag ik helemaal niks. Niet eens 1 visje, de tweede stop was niet veel beter en toen zei Eddy dat hij wel een plek wist. We zijn toen een stukje verdergevaren en kwamen aan bij een rots waar de golven behoorlijk hard tegenaan sloegen. Eerst dacht ik dat we nog wel een stukje verder zouden varen, maar nee.. Eddy zei: "Hier, ga maar snorkelen" Ik vroeg of dat niet gevaarlijk was. Domme vraag. Natuurlijk is het niet gevaarlijk, je bent in Indonesie. No problem! Haha. Ben niet heel lang in het water geweest. Zag niet zoveel en de stroming was toch best wel sterk. Maar ja, ook weer een ervaring. De omgeving was wel weer erg mooi:)
Daarna lekker een massage genomen en doorgerold naar het strand. Ben wel weer een beetje verbrand:( Maar ja, morgen bruin:D

Ga morgen denk ik naar Sengigi en misschien daarna nog 2 dagen terug naar Gili Trawangan om te snorkelen. Vind het namelijk wel jammer dat ik dat toen niet had gedaan en ben nu toch weer dichtbij. Ik hou jullie weer op de hoogte.

Dikke kus vanuit Lombok!

  • 07 April 2011 - 11:18

    Renee:

    dag lieve mir!
    gadver wat een vreemde kerel. goed dat je je snel uit te voeten hebt gemaakt. Lombok klinkt erg mooi. Inderdaad zonde als dat binnen een paar jaar al weer onder de voet is gelopen door massaal toerisme..
    Hier alles goed! vrijdag gaan we naar Woodstock als t nog lukt met de kaartjes. Verder is het hier lekker weer de afgelopen weken. Dus eigenlijk weinig te klagen.

    We kijken uit naar je thuiskomst!
    XXXXXX Renee

  • 08 April 2011 - 07:26

    Oma:

    Lieve Miriam,,
    Begint dit luie leven je niet te vervelen?Je ontmoet wel vreemde personen,ik ben blij dat je ze tot nu toe weet te ntwijken.Wat denk je in de toekomst te gaan doen? \\\\\\\\\\\\\\Het is hier gewoon zomerweer. Morgen heb ik de hele dag feest,want onze bridgeclub bestaat 45 jaar.s,Morgens bridgen we en ,s middags gaan we naar
    Akersloot en maken een vaar tocht en daarna een diner.We boffen met het weer.Volgende week hebben we
    de bridgekroegentocht in s,Hertogenbosch, dus een druk programma.
    Kus van Oma en oom Joop.


  • 09 April 2011 - 10:05

    Marijke:

    Hoi meis,
    Ben benieuwd hoe je het snorkelen vindt, lijkt me geweldig op die bounty eilandjes!
    Trek je nog steeds op met Glenn?
    Het lijkt me ideaal om daar rond te crossen op je scootertje.
    Veel liefs en natuurlijk een knuffel!mama

  • 14 April 2011 - 10:38

    Inge:

    Lieverd, heb weer heerlijk genoten van je lange verhalen :D

    Geniet nog de laatste week en heb zin om je verhalen in real-life te horen!

    Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miriam

Actief sinds 27 Jan. 2009
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 48683

Voorgaande reizen:

15 November 2017 - 01 December 2017

Cuba

25 Januari 2016 - 17 Oktober 2017

Why I love the job

20 Augustus 2014 - 16 September 2014

Bolivia

07 Februari 2011 - 22 April 2011

Backpacken door Indonesië

28 Januari 2009 - 22 Juni 2009

Amerika - Studeren in de US

17 Oktober 2014 - 30 November -0001

Mijn eerste jaar in Dubai

Landen bezocht: