Gelukkig Balinees nieuwjaar! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Miriam Zijlstra - WaarBenJij.nu Gelukkig Balinees nieuwjaar! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Miriam Zijlstra - WaarBenJij.nu

Gelukkig Balinees nieuwjaar!

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Miriam

08 Maart 2011 | Indonesië, Batavia

Het is inmiddels Balinees oud & nieuw geweest, en leuk om te zien.

De dag voor oud & nieuw ben ik naar Tropis gegaan. Die avond was Rhino er ook weer. Een Nederlandse man uit Bergen. We zaten een beetje te praten over thuis en ineens had hij het over de Haven van Zandvoort. Dat hij daar vlak voordat hij wegging had gezeten, en dat hij het zo leuk had gehad (zonder dat hij wist dat ik daar werkte). Toevallig, toch?
Hier vlakbij de bergen merk je wel meer dat het regenseizoen is. Deze avond weer een hele harde regenbui geweest met hele harde onweer. Wel een heel mooi gezicht, want je zag de flitsen boven de zee.

De dag erna zou ik met een bootje de zee op om dolfijnen te kijken, maar omdat het regende ging dit niet door. Had gelijk voor zondagochtend geboekt. Daarna mn boek geruild, zodat ik me de volgende dag (stiltedag) lekker kon settelen bij het zwembad van de buren.
's Avonds was de Ogoh Ogoh viering. Had eerst met Tom, een Australische jongen die ik was tegengekomen, afgesproken om wat te eten. We hebben wat gegeten bij een wegtentje. Had een soort van dikke zoete pannenkoek met kaas en melk. Heel lekker, maar heel machtig. Daarna zijn we naar de straat gegaan waar de Ogoh Ogoh langskwamen. De Ogoh Ogoh zijn grote papiermache beelden met een lelijk gezicht. Ze worden op grote vierkante bambooconstructies gedragen door de jongeren uit het dorp. De jongeren die de stoet sluiten maken muziek en steken vuurwerk af. De rest zingt mee met de muziek en maakt rare geluiden. Achteraan de stoet zie je een rij scooters waar geen eind aan lijkt te komen. Een aantal wil gewoon verder over de doorgaande weg, maar veel rijden erachteraan totdat ze bij het strand komen. Op het strand worden de beelden verzameld en verbrand. Er is me een aantal keer uitgelegd wat het nou precies inhoud, en heb behoorlijk wat verschillende verhalen gehoord. Maar het meest voorkomende verhaal is dat de Ogoh Ogoh de zwarte magie voorstelt en door hiermee door de straten te gaan verzamelt alle zwarte magie zich in deze beelden. Daarom worden ze ook zo lelijk gemaakt. Er worden ook wel grapjes mee uitgehaald want ergens in Ubud? was er een beeld gemaakt met het gezicht van een corrupte politicus uit Bali. Door de beelden aan het eind te verbranden bannen ze de zwarte magie uit het dorp.
's Avonds moet iedereen om 00:00 uur thuis of bij het hotel zijn, want dan begint de stilte dag.

De stilte dag heb ik, zoals ik ook van plan was, doorgebracht bij het zwembad. Beetje saai, maar niet vervelend. Het was idd wel erg stil. Geen motoren, vliegtuigen, televisies, radio's, niks.. Je hoort alleen de dieren en mensen die praten. Best bizar.

Eergister moest ik om 06:00 uur op het strand zijn om dolfijnen te kijken. Ik had het bij een ander hotel geboekt en had van tevoren een prijs afgesproken met de manager van het hotel. Hij had het er eerst over dat ik misschien dubbel moest betalen omdat ik in mn eentje was, maar na een beetje onderhandelen had hij belooft dat dit niet hoefde maar dat er wel kans was dat ik bij andere mensen in de boot werd geplaatst (wat ik alleen maar gezellig vond). Toen ik om 06:00 op het strand kwam was deze manager er niet. Er kwam een man naar me toe waaraan ik vertelde naar wie ik opzoek was en dat ik bij het hotel had geboekt. Deze man hoorde niet bij het hotel maar had een eigen boot (geen mensen die met hem meegingen) en zag volgens mij zijn kans dat ik met hem mee zou gaan. Toen ik vertelde welke prijs ik had afgesproken bleef hij maar zeggen dat ik het dubbele moest betalen en dat ik dan met hem (voor z'n lang zal ze leven niet:p) prive meekon. Hij heeft het denk ik vijf keer herhaalt.. Daarna ben ik, best wel bot, naar een andere man toegelopen en die zei dat het geen probleem was dat ik met de hotelgasten meeging. Heb nog even "vriendelijk" naar die andere man gezwaaid..
Ik zat met 4 fransen in een boot. De boot was zo'n typisch Balinees gammel vissersbootje met een motor. Ik denk dat er ongeveer 20 boten met toeristen de zee opgingen om dolfijnen te kijken. Maar blijkbaar vinden de dolfijnen het geluid van al die boten niet storend, want na een half uurtje op het water werden we omringd door een stuk of 15 dolfijnen. Het was wel moeilijk om foto's te maken dus heb ik een kort filmpje gemaakt. Een dolfijn stond zelfs even verticaal op het water. Heel mooi gezicht (staat helaas niet op film). Ik zat vlak voor de bootbestuurder en op een gegeven moment dacht ik: "wat doet hij toch met z'n arm?" Bleek dat hij ondertussen naar Tonijn aan het vissen was. Haha.. 's Middags ben ik met Sudi naar het huis van Wajang geweest. Was wel heel leuk om te zien hoe ze hier wonen. Wajang heeft een atelier aan huis, met erg mooie schilderijen. Z'n vrouw, haar moeder, zoon en dochter waren ook thuis en Ketut (z'n andere neef) kwam ook nog even buurten. Familie is hier heel belangrijk. En het is niet meer dan normaal om binnen te lopen wanneer je zin hebt of in de buurt bent. Leuk om te zien.

Gister ben ik naar de Buddhistische tempel geweest. Deze ligt op een berg en heeft een mooi uitzicht over de bergen en de kust. Daarna in een restaurantje wat gedronken met hetzelfde mooie uitzicht. Daarna nog wat rijstvelden gezien.

Ik heb hier in Lovina niet heel veel bezocht, maar ben veel met de locals omgegaan en ben dan ook wat meer over hun cultuur en gewoontes te weten gekomen. Wat heel erg leuk is. Ze werken hard, maar wanneer ze kunnen chillen doen ze dat ook. En chillen in de meest letterlijke zin van het woord.

Morgen ga ik naar Pemuteran met de shuttlebus. Je schijnt daar goed te kunnen snorkelen:) Mn plan daarna heb ik nog niet helemaal op een rijtje, maar denk dat ik dat daar lekker ga uitzoeken.

Dank jullie wel voor alle lieve reactie! Hele dikke kus

  • 08 Maart 2011 - 09:47

    Inge:

    Keep on going girlfriend! :)
    Klinkt goed! Kusss

  • 08 Maart 2011 - 11:03

    Laska:

    Mir !! Had laatst pas je site doorgekregen Had al gezocht op Mirjam Zijlstra maar dat ging m natuurlijk niet worden, heb net al je verslagen gelezen! Het klinkt zo onwerkelijk geweldig. Respect dat je dat zo doet alleen, en goed!
    Mir geniet er uitertst van maar dat doe je al!
    Take care lieve schat en please upload wat foto's!!! X Las

  • 09 Maart 2011 - 08:46

    Oma:

    Lieve schat,Ik heb je verslag weleen paar maal gelezen,wat beleef je toch een leuke dingen. Hoe was de achternaam van die \\\\\joke? Met de dolfijnen was het wel top.Leuk om te lezen, hoe je die l astige mannen van je weet af te schudden ga zo door.Vanmiddag moet ik naar ons mah-yon clubje.16 april ga ik naar s,Hertogenbosch om de kroegentocht van bridge te spelen, ik heb er erg veel zin in.Tante Francien is er ook ,die speelt met haar vriendin of oom Ton ook gaat dit jaar ,dat weet ik niet.Tot de volgende site en de groeten van oomJoop en een kus van Oma.
    d

  • 10 Maart 2011 - 21:09

    Jacqueline:

    Weer een fantaties vehaal en wat een belevenis om zoveel dolfijnen te spotten.Het etentje bij klein centraal vorige week ging niet door ze zaten nl. vol!Weproberen het morgen opnieuw!
    Tom gaat inderdaad ook bridgen in Den Bosch dus misschien komt hij oma nog wel tegen!
    Liefs,Tom en Jacq.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miriam

Actief sinds 27 Jan. 2009
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 48690

Voorgaande reizen:

15 November 2017 - 01 December 2017

Cuba

25 Januari 2016 - 17 Oktober 2017

Why I love the job

20 Augustus 2014 - 16 September 2014

Bolivia

07 Februari 2011 - 22 April 2011

Backpacken door Indonesië

28 Januari 2009 - 22 Juni 2009

Amerika - Studeren in de US

17 Oktober 2014 - 30 November -0001

Mijn eerste jaar in Dubai

Landen bezocht: