In en rond Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Miriam Zijlstra - WaarBenJij.nu In en rond Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Miriam Zijlstra - WaarBenJij.nu

In en rond Ubud

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Miriam

27 Februari 2011 | Indonesië, Ubud

Lieve allemaal,

Wat gaat de tijd snel. Alweer bijna een week geleden dat ik wat heb geschreven. Heb weer behoorlijk wat dingen gedaan die ik graag met jullie wil delen.

Er schoten me nog wat dingetjes te binnen die ik jullie niet heb verteld over Gili Trawangang maar die ik wel heel grappig/bizar vond. Ik kwam bij een restaurantje een heel leuk zinnetje tegen: "I'm on a seafood diet, everytime I sea food I eat food." Haha, leuk he! En wat heel raar was, was dat je daar overal Magic Mushrooms kon kopen. En als we dan zeiden dat het drugs was en waarom het wel gewoon verkocht kon worden, er werd overal reclame voor gemaakt, kreeg je een antwoord waar je niet zoveel van begreep. Maar goed..

Nadat ik vorige week terugkwam van het internetcafe had ik een nieuwe buur. Emily uit Australie. We hebben samen een hapje gegeten en besloten daarna om nog een drankje te doen bij de Laughing Buddha. Hier speelde een livebandje en het was behoorlijk druk. Daarom werden we bij twee andere aan de tafel gezet. Dit was een Amerikaanse man met z'n Singapoorneese (?) vrouw. Ze woonden in Singapore en waren voor een paar daagjes op vakantie. De man had zelf veel gereisd en vond het leuk om met ons over reisavonturen te praten. Emily en ik wilden eerst cocktails drinken, maar die waren zo duur dat we aan het bier zijn gegaan (emily drinkt normaal ook geen bier, maar we hebben ons kranig geweerd:p) De band was erg goed en er waren twee vrouwen die steeds kwamen dansen. Nou ja, dansen is niet helemaal het goede woord. Ze kwamen voor de band staan en bewogen zo erg uit het ritme dat het net leek alsof ze andere muziek hoorde. Gelukkig genoten ze er wel van. Toen de band gestopt was met spelen hebben we nog even met ze zitten kletsen. Was een hele gezellige avond. Aan het eind heeft John, de Amerikaanse man, onze drankjes betaalt zonder dat we het door hadden. Toen we de rekening vroegen en ze zeiden dat het al betaald was zei John dat we hem moesten beloven dat als we zelf een goede baan hebben en reizigers tegenkomen, hetzelfde moeten doen:)

Ik had een scooter gehuurd voor 2 dagen dus moest er de volgende dag natuurlijk ook gebruik van maken. Aangezien ik de eerste dag had overleefd en erachter kwam dat ik me gewoon een beetje aanstelde besloot ik om naar de Elephant Cave en Yeh Pulu te gaan. De Elephant Cave was niet zo moeilijk te vinden. Had in de lonely planet al een beetje gelezen wat ik kon verwachten. Er stond hier een klein stukje over beschreven. De Elephant Cave is een grot/ tempel die in 1100 n.Chr. is gebouwd. Hij is pas in 1954 weer ontdekt en uitgegraven door Nederlandse archeologen. (Weer wat geleerd!) Ik moest met een trap naar beneden en kwam aan bij 6 beelden. De beelden waren vrouwen die water in een vijver goten. Ik stond er even te kijken en er kwam bijna gelijk een gids naar me toe. Stond in het begin gewoon een beetje met hem te praten.
Zijspoor, dat doen ze hier vaak. Even een praatje maken. Vragen waar je vandaan komt, wat je allemaal gaat doen, met wie je bent, of je het leuk vind, etc. En dan gaan ze daarna weer verder met waar ze mee bezig waren. Heel gezellig. Maar met een gids is het natuurlijk net iets anders.
Dacht dus eigenlijk ook: "ooh, dit gaat me natuurlijk weer geld kosten." Maar achteraf was dat het allemaal waard. Het water dat de beelden in de vijver goten was heilig water. Als je je handen en je gezicht ermee wast heb je de eeuwige jeugd. Dat heb ik dus ook maar braaf gedaan. Hij heeft me veel verteld over de tempel, de grot, de goden en de natuur daar. Op een gegeven moment kwamen we in een grot waar hij niet naar binnen wilde omdat er waarschijnlijk vleermuizen zaten:s Toen vertelde hij dat zijn opa een medicijnman was en een boek heeft nagelaten waarin stond dat als je een vleermuis dood en zijn bloed met alcohol mengt en het opdrinkt, dit goed is voor je hart. Yak! Daarna zijn we doorgelopen naar de rivier. Dit was een hele klim. Niet echt een pad, maar over boomstammen via stenen en een geimproviseerde bamboebrug (4 bamboestokken breed). Maar dan heb je ook wat. Een waterval en grotten bij de rivier. Echt heel erg mooi. Ik was redelijk vroeg bij de Elephant Cave en achteraf maar goed ook want er kwamen, toen ik wegging, 6 bussen met schoolkinderen aan. Daarna ben ik op de scooter naar Yeh Pulu gegaan. Onderweg daar naartoen kwam ik door een typisch balinees dorpje. De school was net uit en ik ben 2 keer tegengehouden door de kinderen daar om te vragen waar ik heen wilde om vervolgens te beamen dat ik op de goede weg was. Heel erg lief. Yeh Pulu is een muur waar een verhaal is ingehakt. Wel mooi, maar niet zo bijzonder. Wist ook niet echt wat het verhaal was. Heb er foto's van gemaakt. Kan ik het thuis opzoeken, haha.. Toen ik terugkwam had ik een nieuwe buurvrouw. Joke, uit Castricum. Emily kende haar al van de busreis en we hebben met z'n drieen wat gegeten. Onderweg naar het restaurant begon het keihard te regenen en onweren. Niet normaal. Gelukkig zaten we droog en tegen de tijd dat we terug gingen was het alweer opgehouden.

De dag erna was ik van plan om een dagje bij het zwembad van de buren te liggen. Dit kan voor 30.000 Rp (minder dan 3 euro) Het was die ochtend een beetje bewolkt, maar meestal trekt dat wel weer open. Euhm, nee. Lag een uurtje voordat ik de eerste druppeltjes voelde. Ben toen gelijk weggegaan en maar goed ook. Het was 2 keer zo erg als de avond ervoor. Bliksem, alsof het naast je inslaat. En het gekke vind ik dan dat het dan na een uurtje in een keer ophoudt. Die avond is Emily weer terug naar Australie gegaan en heb ik met Joke wat gegeten in een heel gezellig restaurantje. Joke is een vrouw van 52 en 7 weken alleen op vakantie. Ze is erg spiritueel en doet thuis aan klankmeditatie. Ze is erg lief en houd erg van kletsen (dat zit dus wel goed:))

Ik was 22 feb. Wajang tegengekomen. Hij werkt als taxichauffeur en hij zou me het grootste rijstveld van Ubud laten zien en daarna de zonsondergang bij Tanah Lot. Dit leek Joke ook erg leuk dus we zijn samen gegaan. Het rijstveld was echt heel erg mooi. Je kunt je niet voorstellen hoe groot dat is. Het ligt op twee bergen en loopt door in het dal. De verkopers daar zijn wel heel erg. Als je op straat loopt proberen ze je normaal al alles aan te smeren, maar hier zaten we zelfs nog in de auto en duwden ze van alles naar binnen.
Nadat we het rijstveld hadden gezien zijn we doorgereden naar Tanah Lot. Wajang bleef bij de uitgang, samen met alle andere taxichauffeurs, op ons wachten. Toen we aankwamen lag Tanah Lot op een eiland. Maar het werd langzamerhand eb, dus kon je er naartoe lopen. Dit hebben we niet gedaan, omdat we een mooi plekje hadden gevonden op een heuveltje waarbij je een heel mooi uitzicht had. Het was er heel erg druk en Joke en ik zijn uiteindelijk niet tot zonsondergang gebleven omdat het bewolkt was (tsja, dan heeft het niet zoveel zin). Was wel erg gezellig.
Die avond zijn Joke en ik wat gaan drinken. Weer naar de Laughing Buddha. Was weer een liveband en druk. Terwijl we naar het bandje zaten te kijken kreeg ik ineens een drankje aangeboden van een of andere australier. Ik keek wie het was en vond het heel vreemd dat hij niet lachtte ofzo. Dus ik ging er even heen om hem te bedanken. Ik kwam bij hem zitten en stelde me voor. Hij zat daarvoor met een ander meisje en vroeg hem wie dat was.. Ok, raar verhaal! Dat meisje was z'n ex-vriendin. Ze waren net 4 dagen op vakantie (ze hadden 3 weken geboekt) toen ze vertelde dat ze vreemd was gegaan. Hij moest dus nog 2 weken met haar op vakantie. Denk dat hij al behoorlijk wat drankjes ophad want hij begon steeds meer met dubbele tong te praten. Hij wilde geen reis voor zichzelf boeken, maar ook niet bij haar in de buurt zijn. Vond het in het begin wel zielig, maar hij had wel heel veel zelfmedelijden. Hij deed er ook niet echt iets om er wat aan te doen. Toen hij echt straalbezopen was heb ik gezegd dat het beter was voor hem om naar z'n hotel te gaan. Hij is daarna nog twee keer teruggekomen en of hij z'n hotel heeft gevonden is me een raadsel.. Maar Joke zag hem de volgende dag weer achter z'n (ex?) vriendin aanlopen. Dus het zal wel goedgekomen zijn. Vreemd figuur..

Vrijdag een dagje naar Sanur geweest. Lekker op het strand gelegen. Het guesthouse waar ik zit is trouwens super. Elke ochtend krijg je een ontbijt met vers fruit en toast of bananenpannenkoeken of scrambled eggs. Het balkonnetje kijkt uit op een rijstveld. En elke ochtend zie je de boer ploegen en hoor je de hanen kraaien. En elke avond is er een groepje vogels dat een heel raar geluid maakt. Het klinkt een beetje als, wanneer er in een film, een UFO met aliens land. Haha.. Echt waar.

Gister heb ik echt een leuke dag gehad. Heb samen met Joke een Batik Workshop gedaan. We werden om 10:00 uur opgehaald, door Scotty, bij het guesthouse. Daarna werden er nog 2 andere vrouwen opgehaald, Jacky en Muriel uit Canada. Zij hadden al vaker Batik gedaan en vertelden dat het heel verslavend werkt. Hier hadden ze zeker gelijk in. We kwamen aan in een dorpje in het noorden van Ubud. Widya (de Batik meester) woont op een boerderijtje met veel kippen, 3 varkens, 2 duiven met een jonkie en een ei, en verschillende vruchtenbomen. Middenin heeft hij z'n atelier. Ik wist niet precies wat Batik was, maar de doeken die hij had hangen waren echt heel erg mooi. Batik is een techniek waarbij doeken, sjaals, sarongs, schilderijen, etc. worden gemaakt door hete was en verschillende kleurspoelingen. We kregen ieder een doek waar we tekeningen op moesten maken. Omdat tekenen niet mijn sterkste punt is heb ik wat voorbeelden van hem overgetrokken. Als je hiermee klaar bent trekt Widya of Latila (z'n leerling) de lijnen weer over met hete was. Heb dit zelf geprobeerd op een oefendoekje, en het is echt heel moeilijk. Terwijl het zo makkelijk lijkt als zij het doen. De delen die zij met hete was hebben ingekleurd blijven wit. Vervolgens kon ik alle delen inkleuren met textielverf. Toen dit klaar was kon ik zelf met stempels hete was nog wat figuurtjes op de doek maken. Toen ik hiermee klaar was kleurde Widya alle (door mij) ingekleurde delen weer in met hete was om de doek vervolgens in een kleurspoeling te stoppen. Vervolgens wordt deze in kokend water gestopt om de was eraf te wassen. Daarna is de doek klaar. Het klinkt alsof het zo klaar is, maar het duurt echt heel lang. Het zou van 10:00-17:00 duren maar we zijn uiteindelijk tot 22:00 uur bezig geweest. Maar dit was voor hun geen probleem. Zij vinden het veel belangrijker dat het af kwam. De twee Canadese vrouwen gingen om 16:30 al weg, maar die komen vaker in de week. Vanaf 17:30 kwam Scotty steeds even buurten hoe het ging. Niet omdat hij ons weg wilden brengen maar omdat hij het gezellig vond. Er was daar ook een Nederlandse man (niet helemaal 100), Alek, die al 15 jaar in Ubud woont. Wat heel toevallig is, is dat hij daarvoor in de Mauricielaan in Overveen woonde. Toeval! (Gebrek aan kennis voor papa) Ik was met de Batik eerder klaar dan Joke en Scotty liet een stukje van de omgeving zien. Veel heb ik niet gezien want we kwamen al snel langs de lokale bar terecht. Een klein barretje met wat stoeltjes langs de weg en je hebt de lokale bar. Ook hier zat weer een Nederlander die al 25 jaar in Ubud woonde. Daar hebben we even wat gedronken en zitten kletsen. Na een tropische regenbui van 20 minuutjes zijn we weer teruggegaan naar het Atelier. Widya was nog steeds bezig met de laatste laag hete was van de doek van Joke toen Alek op het idee kwam om te gaan sjoelen. Hij heeft hier een sjoelbak laten maken en had stenen uit Nederland meegenomen. Dus ik heb gister het laatste wat ik gedacht zou hebben gedaan. Sjoelen in de tropen:D

Dat het zo uitliep vonden ze helemaal niet erg. Z'n vrouw en zoon kwamen ook gezellig langs. Z'n vrouw had nog lekker een potje thee gezet. En Widya vroeg zelfs nog, als we de volgende dag zin hadden, om gezellig langs te komen. Mn doek is erg mooi geworden en zoals jullie kunnen lezen was ook dit weer een geslaagde dag.

Ga morgen de Gunung batur (vulkaan) beklimmen om de zonsopgang te zien. Schijnt erg mooi te zijn. Wilde eigenlijk de dag erna naar Lovina met de tourbus, maar omdat ik in mn eentje ben en de enige, kan dit niet. Je moet minstens met z'n 2en zijn. Kan wel met een taxi gaan maar dat kost het dubbele, dus weet nog niet zo goed wat ik ga doen. Maar ja, heb ik weer iets om me "druk" over te maken:p

Hele dikke kus van hier!






  • 27 Februari 2011 - 15:02

    Oma En Oom Joop:


    1
    Lieve MIriam,
    Wat beleef je leuke dingen,ik geniet erg van je verslagen.Hoe heet die Joke uit Castricum van haar achternaam?Het was erg gezellig bij tante Francien, Papa en Mama waren er ook.Voor Twister had ik leverworst meegenomen en dat nam hi wel van mij aan,maar een poot kon er ditmaal niet vanaf.nu ja hij laat zjch niet omkopen, gelijk heeft hij.Vanmiddag zijn Oom \joop en ik bijvan der ,Valk wezen eten,ik een grote gebakken zeetong en oom Joop wat anders,die is niet zo gek op tong.Ik ga weer verder met breien, want ik moet nog 3 sjaals breien.Veel liefs van Oma en oom Joop en een dikke kus van mij.

  • 27 Februari 2011 - 20:10

    Marijke:

    Wat een belevenissen griet, geweldig dat je een batiklap hebt gemaakt,gebrek aan je opvoeding dat ik nooit verteld heb hoe ons blauw,zwart,witte schilderij in de kamer is gemaakt, is nl batikdoek meegnomen uit Java Liefs Mama

  • 28 Februari 2011 - 11:09

    Renee:

    o m'n reactie is weg. vreemd! hoe dan ook, leuk verhaal chicka. Dat batik maken klinkt tof!
    Wij gaan zaterdag eten bij Val, die gaat een heerlijk x-aantal gangen voor ons maken. Nu al zin in!
    Verder ga ik zondag van jullie bon van m'n verjaardag naar de Soap en chille gezichtsbehandeling doen, ook heerlijk! Maar goed vergeleken met jouw avonturen..
    enjoy, we missen je :)
    xxxx

  • 28 Februari 2011 - 11:52

    Francien:

    Dat is nog eens een verslag! Leuk hoor! Je bent toch wel een poosje bezig voordat het verslag af is. Zeker gemaakt tijdens een regenbuitje :)
    Je hebt het maar druk met het uitzoeken van wat je allemaal kunt gaan bezoeken en doen. Veel plezier weer en pas goed op jezelf.
    Dikke kus Francien

  • 08 Maart 2011 - 11:09

    Las:

    geweldigggggg verhaal, in je eentje op een scooter, hoppa doe je even haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miriam

Actief sinds 27 Jan. 2009
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 48689

Voorgaande reizen:

15 November 2017 - 01 December 2017

Cuba

25 Januari 2016 - 17 Oktober 2017

Why I love the job

20 Augustus 2014 - 16 September 2014

Bolivia

07 Februari 2011 - 22 April 2011

Backpacken door Indonesië

28 Januari 2009 - 22 Juni 2009

Amerika - Studeren in de US

17 Oktober 2014 - 30 November -0001

Mijn eerste jaar in Dubai

Landen bezocht: